نقاشی و سایر هنرها

وبلاگی در باره نقاشی و طراحی و سایر هنرها

نقاشی و سایر هنرها

وبلاگی در باره نقاشی و طراحی و سایر هنرها

آشنایی با هنر نقاشی دیجیتال – Digital Painting

نقاشی دیجیتال ( Digital Painting ) یک روش برای ایجاد یک اثر هنری (نقاشی) به صورت دیجیتال یا یک تکنیک برای ساخت هنرهای دیجیتال در کامپیوتر است. به عنوان یک روش خلق اثر هنری، از ابزارهای نقاشی سنتی مانند رنگ اکریلیک، رنگ روغن، جوهر، آبرنگ و غیره استفاده می کند و رنگ دانه ها را بوسیله نرم افزار کامپیوتری که روبات های صنعتی یا دستگاه های اداری (پرینترها) را هدایت می کند، روی حامل های سنتی مانند پارچه بوم، کاغذ، پلی استر و غیره اعمال می کند. نقاشی دیجیتال به عنوان یک تکنیک به برنامه نرم افزاری گرافیک کامپیوتری اشاره دارد که از بوم دیجیتالی و جعبه رنگ دیجیتالی از قلموها، رنگ ها و دیگر ابزارها استفاده می کند. این جعبه دیجیتالی حاوی ابزارهای بسیاری است که در خارج از کامپیوتر وجود ندارند و به نقاشی دیجیتال، ظاهر و حس متفاوتی نسبت به اثر هنری سنتی می دهند.


ویژگی های ظاهری


 خصوصیات ظاهری یک نقاشی دیجیتال به نرم افزار مربوط می شود. این خصوصیات شامل شفافیت، تقارن، اختلال، تکرار، بافت، برجستگی (ایجاد توهم سه بعدی)، دایره های بی نقص از نظر ریاضیاتی، بیضی ها، مربع ها و اشکال دیگر است. همچنین یک سطح صاف، زیرا (تاکنون) از نظر فنی نشان دادن اثر قلمو غیرممکن است. قابلیت لغو کردن کارها بدون باقی ماندن اثر تابیش از بیست حرکت و اعمال دیگر باعث شده است روشی خودجوش و نوآورانه تر نسبت به نقاشی سنتی ایجاد شود. انتخاب برنامه (یا یک ویژگی خاص در یک برنامه) تعیین می کند که خروجی، خصوصیات آبرنگ، چاپ لینو، رنگ روغن و غیره را داشته باشد. بنابراین نقاشی دیجیتال یک ابزار نقاشی جدید نیست، بلکه منظر جدیدی از تمام ابزارهای موجود به همراه ویژگی های جدید است.


جایگاه نقاشی در هنر دیجیتال



نقاشی یکی از پنج مسیری است که در هنر دیجیتال قابل تمایز است: (۱) “هنر تولید شده توسط کامپیوتر” مستقیما از هوش مصنوعی و برنامه نویسی نشات می گیرد. تصویر، نتیجه رشته ای از صفر و یک است، همانطور که نت های موسیقی خودشان موسیقی نیستند، بلکه نمادهایی هستند که صدای موسیقی را تعیین می کنند. (۲) “هنر عکس دیجیتال” با یک تصویر شروع می شود که با کمک ابزارهای دیجیتال، دستکاری شده و تبدیل به یک تصویر جدید می شود. (۳) “انیمیشن دیجیتال” یک سری نقاشی را طراحی است که لزوما در کامپیوتر ساخته نشده اند و با کمک برنامه های کامپیوتری متحرک شده اند. (۴) “هنر ویدئویی” نیز روی دستکاری تصاویر متحرک تکیه دارد. (۵) “نقاشی دیجیتال سنتی” تصویر را مرحله به مرحله با قلمو ایجاد می کند، اما بوم و ابزارهای نقاشی دیجیتالی هستند.

نقاشی تولید شده توسط کامپیوتر در دسته نقاشی های تولید شده توسط کامپیوتر، بین حالت Code و حالت Design وجه تمایزی وجود دارد. این تفاوت را می توان با طراحی صفحه وب نشان داد. یک طراح وب که می خواهد یک پس زمینه سیاه به صفحه وب بدهد، می تواند این کا را با نوشتن به زبانی انجام دهد که کامپیوتر می تواند آن را درک کند:  

 . نقاشی های دیجیتال قدیمی به این روش ایجاد می شدند که هنرمند یک کد می نویسد و آن کد یک تصویر تولید می کند. نقاشی با Code، آزادی زیادی از نظر سبک و زبان میداد، اما برنامه نویسی اشکال پیچیده دشوار بود. برنامه های مدرن که برای طراحی وب بکار می روند در کنار حالت Code، یک حالت Design هم ارائه می کنند. مزیت حالت Design  این است که اجازه می دهد بدون نیاز به برنامه نویسی، صفحات وب ایجاد کنیم. طراح می تواند به صورت بصری یک تصویر را بسازد و برنامه، کد مورد نیاز را تولید می کند.


نقاشی تولید شده توسط کامپیوتر


 در دسته نقاشی های تولید شده توسط کامپیوتر، بین حالت Code و حالت Design وجه تمایزی وجود دارد. این تفاوت را می توان با طراحی صفحه وب نشان داد. یک طراح وب که می خواهد یک پس زمینه سیاه به صفحه وب بدهد، می تواند این کا را با نوشتن به زبانی انجام دهد که کامپیوتر می تواند آن را درک کند:  

 . نقاشی های دیجیتال قدیمی به این روش ایجاد می شدند که هنرمند یک کد می نویسد و آن کد یک تصویر تولید می کند. نقاشی با Code، آزادی زیادی از نظر سبک و زبان میداد، اما برنامه نویسی اشکال پیچیده دشوار بود. برنامه های مدرن که برای طراحی وب بکار می روند در کنار حالت Code، یک حالت Design هم ارائه می کنند. مزیت حالت Design  این است که اجازه می دهد بدون نیاز به برنامه نویسی، صفحات وب ایجاد کنیم. طراح می تواند به صورت بصری یک تصویر را بسازد و برنامه، کد مورد نیاز را تولید می کند.

برنامه های گرافیکی مورد استفاده برای Digital Painting از این هم فراتر می روند. حالت Design تنها حالت موجود است. تصویر بدون دخالت هنرمند، به کدهایی تفسیر می شود که برای مشاهده، پرینت کردن و غیره مورد نیاز هستند. اکثر این برنامه ها حاوی تعدادی اشکال آماده مانند دایره، بیضی، مربع و قلموهای بسیار هستند. با اینکه دست انسان نمی تواند اشکال کاملا یکسان ایجاد کند یا دوایر بی نقص بکشد، این کارها برای کامپیوتر به هیچ وجه دشوار نیست. به همین دلیل معمولا از اشکال منظم و تکرارهای دقیق در نقاشی دیجیتال استفاده می شود و به هنری که در آن اشکال منظم و تکرارهای دقیق بکار رفته است، “تولید شده توسط کامپیوتر” می گویند. می توان روی اشکال، انواع اعمال ریاضیاتی انجام داد. برای مثال برنامه های هنر فراکتال به هنرمند کمک می کنند تا ساختارهای پیچیده را با نظم ریاضیاتی بالا ایجاد کند.


حامل های مجزا در Digital Painting


فرایند خلاقانه در نقاشی سنتی و دیجتال تقریبا مشابه است، اما هنگامی که کار هنرمند دیجیتال تمام می شود، چیزی برای آویزان کرد روی دیوار وجود ندارد. نقاشی روی دیسک سخت کامپیوتر است. روش متداول برای ارائه کردن و فروختن آن، تصویر کردن آن روی یک حامل سنتی مانند کاغذ، بوم یا پلی استر است. این کار معمولا توسط یک چاپگر حرفه ای صورت می گیرد. برای یک نقاشی اصل، حامل فیزیکی سنتی جایگزین حامل دیجیتال می شود که پاک می شود. برای یک مجموعه، وقتی تعداد مشخصی از کپی ها بدست آید، حامل دیجیتال پاک می شود. برای یک مجموعه باز، حامل دیجیتال روی کامپیوتر حفظ می شود.


مشکلات خاص


کار با دو حامل مجزا – دیسک سخت که اثر هنری در آن ساخته و به صورت فایل ذخیره شده است و کاغذ یا بوم که روی آن چاپ شده است و نسخه فیزیکی آن است – می تواند مشکلات خاصی برای هندرمند دیجیتال و همچنین فروشندگان اثر هنری بوجود آورد. مهمترین این مشکلات این است که: چگونه باید از منحصربفرد بودن یک اثر هنری محافظت کرد، در صورتی که منبع آن در کامپیوتر ذخیره شده است و می توان آن را به تعداد بیشماری تولید کرد؟ مشکلات رایج دیگر عبارتند از: چگونه باید رنگ تصویر را دقیقا با رنگ های مانیتور مطابقت داد و چگونه باید ابعاد طول و عرض کار را بدون ایجاد اختلال در خطوط و اشکال و غیر قابل اداره شدن فایل، افزایش داد؟ یک مشکل دیگر مربوط به سهولت کپی و پیست کردن در فضای کاری دیجیتال است که ممکن است پرسش هایی در مورد حق کپی رایت و اینکه یک اثر تا چه اندازه نمایانگر ابراز درونی هنرمند است، ایجاد می کند.


بازار آثار هنری دیجیتال


ظهور بازار آثار هنری دیجیتال در حال حاضر (۲۰۱۳) هنوز با این مانع مواجه است که اثر هنری اصل از کپی آن که ارزان تر است قابل تشخیص نیست. در نتیجه در مسیر توسعه کنونی، فروش نقاشی های اصل دارد به تدریج با فروش نسخه های چاپی آن جایگزین می شود و بازار هنر دیجیتال دارد به سمت بازار کتاب های چاپی سوق پیدا می کند که در آن نسخه دست نویس تنها یک ابزاری برای افزایش فروش نسخه های کپی شده است. نسخه هایی که توسط هنرمند امضا شده اند و گواه دارند (به عنوان زیر مراجعه کنید) ممکن است مسیر جدیدی را ایجاد کنند. پیش بینی اینکه این موضوع منجر به ایجاد یک بازار برای نقاشی دیجیتال می شود یا نه، دشوار است.


گواهی استاندارد انحصار (SCU)


در تلاشی برای حل مشکلات مربوط به منحصر بودن و حق تالیف و برای برانگیختن توسعه یک فرمول واضح و مطمئن برای خرید و فروش نقاشی های دیجیتال، یک گواهی استاندارد انحصار در سال ۲۰۱۳ پیش نویس شد که هنرمندان دیجیتال و فروشندگان می توانند بطور اختیاری از آن استفاده کنند. این گواهی حاوی اظهارنامه ای از طرف هنرمند است که اعلام می کند او تنها خالق اثر چه به طور کلی و چه به طور جزئی است. هنرمند قول می دهد که تنها یک نسخه فیزیکی از کار را برای فروش عرضه کند که اثر انگشت یا امضای او هم در جلوی آن با رنگ قابل رویت است. در دومین نسخه گواهی (ژانویه سال ۲۰۱۵)، حامل دیجیتالی و حق انحصاری بهره برداری از اثر هنری به خریدار انتقال داده می شود. هنرمند یک نسخه نمایشی را برای اهداف غیرتجاری پیش خود نگه می دارد. بنابراین تقدیر مالی از هنرمند در یک بازار سنتی برای آثار هنری دیجیتال اصل تعیین می شود که احتمالا تحت تاثیر یک بازار ثانویه برای نسخه های کپی قرار می گیرد.