نقاشی و سایر هنرها

وبلاگی در باره نقاشی و طراحی و سایر هنرها

نقاشی و سایر هنرها

وبلاگی در باره نقاشی و طراحی و سایر هنرها

در باره سبک نقاشی سیاه قلم

دوستان سلام. در اینجا میخواهیم در باره سیاه قلم مختصری بنویسیم. چند سال پیش برای اولین بار یک سایت آموزشگاهی، مطلبی در باره سیاه قلم انتشار داد که تا پیش از آن، هیچ مطلب درست و درمانی در باره این سبک که به سرعت رو به گسترش و پیشرفت بوده و میباشد در سراسر وب یافت نمیشد.

پس از آن بسیاری از سایتها با کپی برداری از مطلب مذکور، باب مطلب نویسی در این زمینه را گشودند. برخی عین مطلب را کپی پیست کردند و برخی دیگر با تغییراتی به آن افزوده و کاستند. بهر حال اکنون گستره وب حاوی مطالب زیادی در این باره گشته است که با سر زدن به آنها هنوز رد پای مطالب اولیه ای که در وب سایت آموزشگاه نامبرده درج شده بود، قابل مشاهده است.
براستی این واژه از کی و کجا باب شده است؟ و روش اجرای آن در طول زمان چقدر تغییر کرده است؟

در قدیم ذغال مِل شیوه ای از طراحی با ترکیب مِل و ذغال و با استفاده از قلم مو و بروی بوم بوده است که عمدتا توسط بعضی از شاگردان استاد کمال الملک استفاده می شده است. شاید بتوان گفت که واژه سیاه قلم از آن دوره باب شده است. به هر حال آنچه مسلم است، امروزه، کشیدن طرح با پودر ذغال و قلم مو، که معنای سیاه قلم تصور می گردد، جزو هنر طراحی محسوب گشته و در آموزشهای آکادمیک و سیستماتیک دانشگاهی، تعریفی برای واژه سیاه قلم وجود ندارد.

اما آنچه مسلم است این واژه در ایران عموما برای نقاشیها و یا شاید بهتر باشد بگویم برای طراحیهایی استعمال میشود که با پودر ذغال و قلم مو خلق شده اند که در مکتبهای هنری خارجی به اینگونه آثار، لفظ "طراحی" را اختصاص میدهند.



امروزه این سبک در ایران به روشهای مختلفی اجرا میشود و شیوه های گوناگونی برای آموزش سیاه قلم وجود دارد. در این تکنیکها سعی میشود تمام جزئیات موجود در عکس مدل، با دقت و ظرافت فراوان ثبت شود. هر چه تصویر نهایی به خود عکس نزدیکتر باشد، سیاه قلم بهتری محسوب میگردد. اینکه تصویر نقاشی یا طراحی ما را به اشتباه اندازد، طوریکه ما فکر کنیم با خود عکس مواجه هستیم و نه با تصویر کشیده شده، در اصطلاح هنری اش هایپر رئالیسم نامیده میشود. هایپر رئالیسم یا فوتو رئالیسم قدمتی حدود 50 سال دارد و جزو هنر معاصر محسوب میگردد.


برای مشاهده کامل مطلب در این زمینه به در باره آموزش نقاشی سیاه قلم مراجعه نمایید